التسويق الرقمي

التسويق بالبريد الإلكترونى – E-mail Marketing – 2

عيوب التسويق بالبريد الالكترونى :

أهم وأخطر عيب فى التسويق بالبريد الالكترونى، هو الإيميلات غير المرغوبة (Spam)، واللى عملت نقلة كبيرة فى النوع ده من التسويق ، ودفعت بالجهات القانونية أنها تنزّل قوانين تنظم وتحدد بشكل كبير التسويق بالبريد الالكترونى ، بشكل صعّب المهمة جداً على كتير من الشركات أنها تبعت نفس حجم وعدد الإيميلات الإلكترونية اللى كان بتبعتها قبل ما تحصل التطورات دى .

no spam

بدأت المشكلة لمّا كانت شركات بتدّعى أنها واخدة شكل قانونى تبعت رسايل كتير جداً وبدون حساب من أى حد ، بداعى أن عندها منتج أو خدمة مميزة، وفى النهاية بيكتشف العميل زيف ونصب الشركات دى .

كمان مكنش مقبول بالنسبة لمستخدم البريد الالكترونى ، أنه يستقبل العدد الضخم جداً ده من الرسائل الالكترونية يومياً ، حتى مع افتراض أن الشركات اللى بترسل شركات معروفة ومعها شكل رسمى وقانونى.

غير القوانين اللى ظهرت بتحدد وتنظم الرسايل المبعوتة من الشركات ، طورت شركات البرمجة نظم حماية وتصفية للرسائل (Spam Filters)، لدرجة أن فيه شركات طورت برامج بتفهم أى رسالة فيها أى محتوى إعلاني على أنها رسالة غير مرغوب فيها ، وبتحذفها أو بتحطها فى الرسائل العالقة أو الغير مرغوبة(Junk Mails).

طب الحل ايه ؟

استسلمت الشركات للأمر الواقع ، ولأنه صعب تفضل تبعت الشركات رسايل إلكترونية غير واضحة الهدف أو العملاء ، بدأت تستخدم نظام التسويق والإعلان عن طريق البريد الالكترونى ، ولكن المرة دى بالاختيار أو برغبة العميل (Opt-in email Advertising)، وأشهر مثال على كده أن المستهلك بيشترى منتج للشركة .

فتسأله الشركة لو حابب تبعتله على البريد الشخصي الإلكترونى رسالة بكل أخبار ومنتجات الشركة ، وعروضها وأسعارها ، وفى حال الموافقة بيحصل الإرسال ده برغبة الطرفين ، وبكده تفضل الشركة محافظة على العلاقات مع العميل ، وبتزيد درجة ولائه للشركة والمنتج.

وعلى الرغم من نظام التسويق عن طريق البريد الإلكترونى برغبة واختيار العملاء .

إلا أنه فيه كتير من الشركات لسة مصممة على النظام القديم ، وإرسال باستمرار إعلاناتها بالبريد الالكترونى مرة عن طريق برامج معينة مبتشفهاش برامج الحماية والتصفية ، وأحياناً بإرسال الرسالة بشكل يبدو أنها غير محتويه على أى مواد دعائية ، وبأشكال تانية كتير ، لكن مع العلم أن اللى بيقع من الشركات دى فى ايد الجهات القانونية ، بيدفع غرامات أضعاف اللى بيربحه عن طريق برنامجه التسويقي الغير قانوني.

مقالات ذات صلة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى