استراتيجات التسعير:

1
لو أنا شركة عندى كذا منتج، هيبقى عندى كذا استراتيجية ممكن اتبعها فى التسعير:

1- تسعير خط الإنتاج : لو الشركة عندها خط إنتاج كامل ، تقدر تحط سعر مختلف لكل منتج على خط الإنتاج ، والفرق ما بين سعر المنتجات على خط الانتاج الواحد هو إشارة للفرق فى الجودة ما بين المنتجات.

2- تسعير المنتجات الاختيارية : لو الشركة عندها منتج ممكن يتباع معاه منتجات تانية زى تكملة ، أو "اكسسورى" ، ومثال على النوع ده من المنتجات ، عربية ليها سعر من غير أى كماليات ، هيزيد سعرها كل ما نزود الامكانيات اللى فيها ، فالعربية اللى من غير اى كماليات ليها سعر ، والعربية اللى معاها تكييف وباور وسنتر لوك بيزيد سعرها.

3- تسعير المنتجات اللازمة لتشغيل المنتج الأساسى : فى شركات قايمة على فكرة ان عندها منتج مينفعش يشتغل من غير منتج تانى ، فى الحالة دى الشركة بتقلل سعر المنتج الرئيسى وتزود من سعر المنتج التكميلى اللازم عشان المنتج الرئيسى يشتغل.
مثال على كده ، شركة (HP) بتنزل الطابعة بأسعار قليلة نسبياً ، مع رفع سعر الحبر اللى لازم عشان الطابعة تشتغل.

4- تسعير المنتجات العالقة : ساعات بيبقى فيه منتجات عالقة مع المنتج الرئيسى ، أغلب الشركات والمنظمات بتشوف ان المنتج ده عديم الفائدة وبتتخلص منه ، وطبعاً فى أغلب الأوقات بيحصل الكلام ده بشكل مكلف على الشركة نفسها ومكلف على البيئة والمجتمع.
الحل بقى عند الشركات الواعية الكبيرة أنها بتتخلص من المنتجات العالقة بطريقة أذكى ، وبتحقق من وراه ربح كمان.

الشركات دى بتسعر المنتج بأقل الأسعار وتبيعه للشركات والجهات اللى ممكن تستفيد منه ، وأوضح مثال للموضوع ده ، هو أن حدائق الحيوان بدل أنها تتخلص من روث الحيوانات بشكل يأذى البيئة ، بتاخد المنتج وبتبيعه كسماد للمزارعين بأقل الأسعار.

5- تسعير المنتجات القابلة للتشكل فى مجموعات متجانسة أو على شكل "باقة" من المنتجات : فى شركات عندها مجموعات وتشكيلات من المنتجات، وأشهر الشركات والمنظمات دى ممكن نقول المطاعم ، اللى بتعمل عروض لمجموعة من المنتجات دى ، بسعر مناسب أو أقل من سعر كل منتج على حدة ، ودى زى كلمة "الكومبو" الشهيرة اللى بنسمعها فى محلات الأكل الشهيرة زى (ماكدونالدز) ، وطبعاً بيدخل فى النوع ده من التسعير الايحاء الى حد ما لما نعرف ان مش شرط سعر تجميعة المنتجات بيبقى مناسب أو أقل من سعر كل منتج على حدة.

التعليقات

جميع الحقوق محفوظه © التسويق اليوم

تصميم الورشه