دبلومة التسويق اليوم

0
أحسن طريقة عشان تتقن التسويق انك تمارسه عملي. في الدبلومة دي احنا معاك خطوة بخطوة عشان تفهم Marketing. بداية من الMarketing Process اللى بتخليك مستوعب التسويق كله بشكل متسلسل ومتكامل، وازاي تعمل Marketing Plan متكاملة لشغلك. مروراً بازاي تعمل Marketing Strategy، و Branding، لحد جزء الImplementation. ازاي تطور منتج، وتسعّره، وتسيطر على قنوات التوزيع، وتعمله الترويج والانتشار.

التدريب ده بيركّز على

1-     ازاي تعمل خطة تسويق - Marketing Plan
مهم وانت شغّال في اي جزء من التسويق تكون فاهم الموضوع كله ماشي ازاي، وتكون ماشي ببناء تسويقي متكامل في ذهنك، بداية من بحث السوق، مروراً بالاستراتيجية ووصولاً بتطوير البرامج التسويقية ومراقبتها. هنا بتتعرف على عناصر الخطة التسويقية، وبتتعلم تعمل خطة تسويق متكاملة، تخلّي شغلك منظم، وده بيساعدك تمشي في الطريق الصح اثناء الشغل، وتوفر وقتك ومجهودك في الاتجاه الصح.

2-     بحث التسويق - Marketing Research
مجهود ووقت كبير ممكن يتوفر لو درست سوقك بشكل صحيح، في طرق كتير لبحث السوق منها الملاحظة، والتجربة، ومنها استبيان رأي الشريحة المستهدفة، وفي طرق كتير سهلة وقليلة التكلفة تقدر تستخدمها عشان تفهم اكتر عن سوقك. في الجزء ده من الكورس بنتعرف على الطرق المختلفة لدراسة السوق والأخطاء الشائعة والطرق الناجحة عشان تنفذ ده.

3-     الاستراتيجية التسويقية - Marketing Strategy
الاستراتيجية التسويقية هي مخ التسويق. لو عملتها صح كل مجهودك ووقتك هيبقي في المكان الصح، لو عملتها غلط، كل مجهودك ووقتك هيضيع. احنا بندي وقت ومجهود كبير في الكورس عشان تعرف ازاي تطور استراتيجية تسويقية صحيحة لشغلك، بما فيها وضع الاهداف، تقسيم السوق بشكل صح، عشان تلاقي الشريح/ الشرائح المربحة. بنعمل عملية تفصيل لكل مزاياك التنافسية، عشان تختار اقوى ميزة فيهم اللى تقدر تبني عليها الموقع الذهني للشركة/ للمنتج.

4-     المنتج والبراندينج - Product Development / Branding
جزء مهم جداً من تنفيذ خطتك هي المنتج نفسه (سلعة/ خدمة/ شخص)، لأن المنتج هو أقوة أداة تسويقية تمتلكها، والناس اللى هتجيلك من كلام مشترين تانيين للمنتج هم اهم واكتر عنصر ثابت ومستقر للنجاح والانتشار. بنتكلم عن ازاي تطور منتج ناجح من اول الفايدة الحقيقية التى بتغطى احتياج المشترين لحد المنتج في شكله المتكامل. 

المهم في المنتج اننا بنتكلم عن ازاي تطور هوية قوية للمنتج، اسم المنتج، والألوان المناسبة له، هوية البراند، وشخصيته اللي بتساعدك في كل شغلك الترويجي بعد كده. لما بتقدر تكون براند قوي لشغلك ده اهم حاجة عشان تضمن وجود عملاء دائمين وعندهم ولاء عالي لمنتجك.

5-     التسعير - Pricing
يعتبر التسعير من اكبر مشاكل اللى بيشتغلوا تسويق واصحاب البيزنس. التسعير لوحده يقدر يرفع ارباحك بشكل كبير جداً، وللاسف ممكن يكون سبب ان الشركة تخسر وتقفشل. عشان كده بنركز على التسعير، وادواته وطرقه المختلفة، وبنحاول عن طريق نموذج التسعير اللى بنقدمهولك في الكورس اننا نوصل لافضل وادق تسعير ممكن.

6-     التوزيع - Placement
توزيع المنتج من اهم الحاجات في التسويق لدرجة ان في صناعات بيقوم فيها التسويق تقريباً عليه زي سوق المنتجات الغذائية والاستهلاكية. عشان كده بنشرح طرق التوزيع وازاي الشركات الكبيرة بتقدر تسيطر على قنوات التوزيع.

7-     الترويج - Promotion
هو الجزء اللي بيلخص كل التعب في مراحل التسويق اللي قبل كده. عشان كده بياخد اكبر وقت من الدبلومة. فيها بتتعرف على عملية التواصل مع المشترين وازاي تتم بأفضل واكفأ طريقة ممكنة. ايه هو المزيج الترويجي وازاي تشتغل بتكامل بين عناصره المختلفة.

مهم انك معاك افكار كتير من جوه المزيج الترويجي اونلاين او اوفلاين عشان كده بندي افكار ترويجية بعيدة عن السوشيال ميديا والاونلاين، زي ازاي تشتغل بحملات الجوريلا ماركتينج وازاي تعمل حملة جوابات اوفلاين.

8-     الاعلان - Advertising
بتتعرف في الجزء ده على اهداف الاعلان المختلفة وازاي تحدد الهدف المناسب مع كل حملة اعلانية، ازاي تفهم طريقة تفكير المشترين، و تقدر تكتب محتوى اعلاني قوي يشتغل على مراحل التفكير دي. ازاي تختار الوسيط الاعلاني المناسب، وتقيس كفاءة الحملة الاعلانية.

9-     التسويق على السوشيال ميديا - Social Media Marketing
التسويق على قنوات السوشيال ميديا هي الطريقة الاوضح والاكتر كفاءة على الشركات دلوقتي، عشان كده بندي جزء كبير من الدبلومة لفهم التسويق والاعلان على السوشيال ميديا. بنركز على الاختيارات الاقوى بين قنوات التواصل الاجتماعي في مصر، اهمها فيسبوك وانستجرام، لينكد ان.

بتتعرف هنا على ازاي تكتب محتوى قوي على السوشيال ميديا. بعدها بتتعرف على اهداف الحملات الاعلانية، وازاي تبني جمهورك المستهدفة، بكل الطرق الممكنة، بما فيهم طرق اعادة الاستهداف اللى بتقدر من خلالها تزود معدل تحويل الزائرين لمشترين فعليين. بتتعرف على ازاي تبني محتوى وصورة الاعلان، ازاي تحط الميزانية المناسبة وتقيس كفاءة الحملة.

10-  البيع - Personal Selling
لو انت بتشتغل في التسويق او عندك بيزنس، فغالباً هتحتاج مهارات بيع وتفاوض لو احتجت للتواصل مع مشترين او عملاء. عشان كده زودنا جزء البيع الشخصي ومهارات البيع والتفاوض للكورس عشان يساعدك انك تسيطر اكتر على مقابلات البيع، وتخرج منها بأحسن نتيجة ممكنة، وتقدر تتابع صح مع عملاءك، وده كله بيساعدك تكبر مبيعاتك وارباحك بشكل ثابت ومستمر.

ليه تحضر دبلومة التسويق اليوم؟

الدبلومة متكاملة: الدبلومة مبتركزش على جزء في التسويق وتخليك محتاج تاخد كورس تاني تغطي بيه الجزء اللى ناقصك، الدبلومة متكاملة وبتشمل كل اللى محتاجه تعرفه – بشكل عملي عن التسويق – بداية من اساسيات التسويق اللى هتحتاجه مهما كان الجزء اللى هتشتغل فيه في التسويق، وانك انك تعمل خطة تسويق متكاملة، بعدها الكورس بيديك الطرق والفنيات عشان تعمل استراتيجية تسويق ووتطبقها صح عن طريق البراندينج والتسعير والتوزيع والترويج، وفي الآخر بيركّز على جزء عملي ومهم بتحتاجه اغلب الشركات الصغيرة والمتوسطة وهو اتقان التسويق والاعلان على قنوات السوشيال ميديا.

الدبلومة عملية: دي اهم ميزة للدبلومة، اللي بيساعدنا نحافظ على نقطة القوة دي، هي خبرة وتخصص المدرب لفترة كبيرة في المجال وشغله في شركات مختلفة، وان الكورس بيبقى مرفق معاه تمارين عملية للتطبيق مباشرة.

تصفية التدريب: الخبرة الطويلة في مجال التسويق والتدريب بتسمحلنا نعمل دبلومة بيتصفي فيها كل المعلومات عشان نوصل لأقصى درجة من قوة المحتوى العملي المفيد اللى تقدر تشتغل عليه مباشرة وتطبقه في شغلك ويحقق لك نتايج، يعني تقريباً مفيش معلومة زيادة او نظري هتكون عبء على الكورس او تضيع وقتك.

شهادة حضور: بنهاية الدبلومة بتاخد شهادة حضور من التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، و موقعة من المحاضر، وجود التسويق اليوم لفترة طويلة في السوق وانتشار اسمها في الوطن العربي بيدي قيمة مضاعفة للشهادة.

* الاسئلةالشائعة عن الكورس، ونبذة عن المحاضر

المواعيد:

مدة الدبلومة 40 ساعة متقسمة على 8 مرات كل مرة 5 ساعات.

تقدر تختار المواعيد المناسبة ليك الجمعة او السبت.

الجمعة من 10 صباحاً ل 4 مساءاً: أيام: 21 يونيو - 28 يونيو - 5 يوليو - 12 يوليو - 19 يوليو - 26 يوليو - 2 اغسطس - 9 أغسطس

السبت من 10 صباحاً ل 3 مساءاً: أيام 22 يونيو - 29 يونيو - 6 يوليو - 13 يوليو - 20 يوليو - 27 يوليو - 3 اغسطس - 10 اغسطس

سعر الدبلومة:

2500 جنيه

خصم الحجز المبكر - Early Birds Discount : 2300 جنيه  * ممتد ليوم الأحد 16 يونيو


خصم المجموعات - Groups Discount:
مجموعة من 2: 2250 جنيه / المتدرب
مجموعة من 3: 2200 جنيه / المتدرب
طرق الحجز:

مقر التدريب: 3 مكرم عبيد بجوار محجوب - مدينة نصر - القاهرة - الدور السادس - 01061725803

فودافون كاش: 01033530086

فوري/ كريدت كارد :https://goo.gl/GU64At

للاستفسار والمساعدة في الحجز: 01033530086

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوظه © التسويق اليوم

تصميم الورشه