دبلومة التسويق اليوم

0
أحسن طريقة عشان تتقن التسويق انك تمارسه عملي. في الدبلومة دي احنا معاك خطوة بخطوة عشان تفهم Marketing. بداية من الMarketing Process اللى بتخليك مستوعب التسويق كله بشكل متسلسل ومتكامل، وازاي تعمل Marketing Plan متكاملة لشغلك. مروراً بازاي تعمل Marketing Strategy، و Branding، لحد جزء الImplementation. ازاي تطور منتج، وتسعّره، وتسيطر على قنوات التوزيع، وتعمله الترويج والانتشار.

التدريب ده بيركّز على:

Marketing Plan
 
ازاي تعرف تبني خطة تسويق متكاملة بيساعدك تكون فاهم التسويق و الMarketing Process بشكل متكامل، الخطة بتساعدك يكون شغلك متنظم وده بيختصر عليك وقت ومجهود كبير في التنفيذ.

Market Research
الجزء ده بيساعدك بالطرق اللى تقدر بيها تدرس السوق، الCustomersوالمنافسين، بحيث تدخل السوق وانت فاهم كل صغيرة وكبيرة فيه وتقدر تتغلب على مشاكله بشكل علمي، ده بيخليك دايماً سابق المنافسين بخطوة او أكتر.

Marketing Strategy
الاستراتيجية هي مخ التسويق. وهي اكتر حاجة تقريباً بتحافظ لك على وقتك ومجهودك لما بتتعمل صح. بتعرف ازاي تحط الMarketing Objectives ، وايه هي الطريقة المظبوطة لتقسيم السوق، واستهداف الSegment المربحة. ازاي تعمل Differentiation يعرّفك على نقط التميز عندك، وازاي (توزن) نقط التميز دي وتختار الميزة الكبيرة عشان تكون الPosition بتاعتك في السوق. لو عملت الاستراتيجية التسويقية صح، كل اللى بعد كده سهل وفي الطريق الصح!

Product Development and Branding
جزء مهم جداً من تنفيذ خطتك هي المنتج نفسه (سلعة/ خدمة/ شخص)، لأن المنتج هو أهم Marketing Tool في ايدك. عشان كده بتعرف ازاي تبني المنتج بمراحله التلاتة، وبنضيف على كده جزء مهم هو الBranding وفنياته. ازاي تختار اسم المنتج، تختار هويته وشخصيته والوانه بشكل علمي. البراند القوي مهم جداً عشان يفضل عندك زباين ومشترين بولاء عالي ويفضلوا معاك حتى في اصعب الأوقات على السوق.

Pricing
يعتبر التسعير من اكبر مشاكل Business Owners/ Marketing Professionals. التسعير لوحده يقدر يرفع ارباحك بشكل كبير جداً، وللاسف ممكن يكون سبب ان الشركة تخسر وتفشل. عشان كده بنركز على التسعير، وادواته وطرقه المختلفة، وبنحاول عن طريق نموذج التسعير اللى بنقدمهولك في الكورس اننا نوصل لافضل وادق تسعير ممكن.

Placement
توزيع المنتج من اهم الحاجات في التسويق لدرجة ان في صناعات بيقوم فيها التسويق تقريباً عليه زي سوق المنتجات الغذائية والاستهلاكية (FMCG). عشان كده بنشرح طرق التوزيع وازاي الشركات الكبيرة بتقدر تسيطر على قنوات التوزيع.

IMC and Advertising
 هو الجزء اللي بيلخص كل التعب في مراحل التسويق اللي قبل كده. عشان كده بياخد اكبر وقت من الدبلومة. فيها بتتعرف على الCommunication Process مع المشترين وازاي تتم بأفضل واكفأ طريقة ممكنة. ايه هو المزيج الترويجي وازاي تشتغل بتكامل بين عناصره المختلفة.

مهم ان يبقى معاك افكار كتير من جوه المزيج الترويجي Online و Offline عشان كده بندي افكار ترويجية بعيدة عن الSocial-media والاونلاين، زي ازاي تشتغل بحملات الGuerrilla Marketing وازاي تعمل Direct Post Campaigns.

بتتعرف في الجزء ده على اهداف الاعلان المختلفة وازاي تحدد الAdvertising Objective المناسب مع كل حملة اعلانية، و ازاي تختار الMedia المناسبة، وتقيس كفاءة الحملة الاعلانية.

Copy-writing and Content-writing
الجزء ده من اهم الاجزاء في التسويق، لانه مسئول بشكل كبير عن انك تبني الBrand بشكل صح، وتكبر من مبيعاتك وأرباحك، عن طريق نوعية من الكتابة متقنة وفنية وتقدر توصّل الBenefits/ Advantages اللى بيقدمها منتجك او خدمتك بشكل مقنع يخلّي الزباين المحتملين ياخدوا Action.

في اليوم ده بتتعرف على نوعين من انواع الكتابة: 1- الكتابة الاعلانية - Copy-writing: وفيها بتقدر تتعرف على ال4 مراحل اللى المشتري بيعدّي عليهم قبل ما ياخد خطوة الفعل ويشتري فعلاً، وازاي تشتغل على ال4 مراحل دول اعلانياً وتكتب نAd-copy مقنع جداً يحقق اهدافك الاعلانية، سواء انتشار او بيع او بناء براند، او غيرها من الاهداف. كمان هتتعرف على ازاي تقدر تستخدم الAIDA Model في تصميم حملات ترويجية قوية، وحتى في الSales Pitch.

2- الكتابة التسويقية - Content-writing: والمرتبطة بشكل كبير بالInbound Marketing، اللى عن طريقه بتقدر تخلي الPotential Customer يثق فيك، ويرتبط بمحتوى مفيد مجاني بتقدمه، وعن طريق الContent ده بنعرفك ازاي تجمّع Data صحيحة ودقيقة جداً عن المشترين المحتملين دول وتستغلها بعد كده في البيع.

Social Media Ads: Facebook/ Instagram/ LinkedIn
التسويق والاعلان على قنوات السوشيال ميديا هي الطريقة الاوضح والاكتر كفاءة على الشركات دلوقتي، عشان كده بندي جزء كبير من الدبلومة لفهم التسويق والاعلان على السوشيال ميديا. بنركز على الاختيارات الاقوى بين ال Social-media Platforms في مصر، اهمها Facebook/ Instagram/ LinkedIn

بتتعرف هنا على ازاي تكتب Social Media Content. بعدها بتتعرف على اهداف الحملات الاعلانية، وازاي تبني الِAudience المستهدف، بكل الطرق الممكنة، بما فيهم طرق الRe-targeting  اللى بتقدر من خلالها تزود ال Conversion Rate (معدل تحويل الزبائن المهتمين لمشترين). بتتعرف على ازاي تبني الAd Visual/ Content، ازاي تحط الBudget المناسبة وتقيس كفاءة الCampaign

Google Ads: Google Ads/ YouTube

دي من الاجزاء المهمة اللى زودناها في الدبلومة، في الRound الجديدة. هنا بتتعرف على ازاي تعمل اعلانك على Google بأنواع الاعلانات المختلفة عليه، واللى من ضمها Google Search Network/ Google Display Network/ YouTube. مهم جداً للماركتير انه يعرف طرق للاعلان Online غير السوشيال ميديا، عشان يقدر يوسع من الاختيارات بالنسبة له وبالنسبة للشركات اللى بيعملّها Marketing/ Advertising، وده السبب اللى بيخلي ازاي تعرف تستخدم الاعلان على Google مهم جداً.

ليه تحضر دبلومة التسويق اليوم؟

الدبلومة متكاملة: الدبلومة مبتركزش على جزء في التسويق وتخليك محتاج تاخد كورس تاني تغطي بيه الجزء اللى ناقصك، الدبلومة متكاملة وبتشمل كل اللى محتاجه تعرفه – بشكل عملي عن التسويق – بداية من اساسيات التسويق اللى هتحتاجه مهما كان الجزء اللى هتشتغل فيه في التسويق، وانك انك تعمل خطة تسويق متكاملة، بعدها الكورس بيديك الطرق والفنيات عشان تعمل استراتيجية تسويق ووتطبقها صح عن طريق البراندينج والتسعير والتوزيع والترويج، وفي الآخر بيركّز على جزء عملي ومهم بتحتاجه اغلب الشركات الصغيرة والمتوسطة وهو اتقان التسويق والاعلان على قنوات السوشيال ميديا.

الدبلومة عملية: دي اهم ميزة للدبلومة، اللي بيساعدنا نحافظ على نقطة القوة دي، هي خبرة وتخصص المدرب لفترة كبيرة في المجال وشغله في شركات مختلفة، وان الكورس بيبقى مرفق معاه تمارين عملية للتطبيق مباشرة.

تصفية التدريب: الخبرة الطويلة في مجال التسويق والتدريب بتسمحلنا نعمل دبلومة بيتصفي فيها كل المعلومات عشان نوصل لأقصى درجة من قوة المحتوى العملي المفيد اللى تقدر تشتغل عليه مباشرة وتطبقه في شغلك ويحقق لك نتايج، يعني تقريباً مفيش معلومة زيادة او نظري هتكون عبء على الكورس او تضيع وقتك.

شهادة حضور: بنهاية الدبلومة بتاخد شهادة حضور من التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، و موقعة من المحاضر، وجود التسويق اليوم لفترة طويلة في السوق وانتشار اسمها في الوطن العربي بيدي قيمة مضاعفة للشهادة.

* الاسئلةالشائعة عن الكورس، ونبذة عن المحاضر

المواعيد:

مدة الدبلومة 40 ساعة متقسمة على 8 مرات كل مرة 5 ساعات.

تقدر تختار المواعيد المناسبة ليك الجمعة او السبت.

* الجمعة من 10 صباحاً ل 4 مساءاً : أيام: 30 اغسطس - 6 سيبتمبر - 13 سيبتمبر - 20 سيبتمبر - 27 سيبتمبر - 4 اكتوبر -11 اكتوبر - 18 أكتوبر

* السبت من 10 صباحاً ل 3 مساءاً : أيام 31 اغسطس - 7 سيبتمبر - 14 سيبتمبر - 21 سيبتمبر - 28 سيبتمبر - 5 اكتوبر -12 اكتوبر - 19 أكتوبر

سعر الدبلومة:

2500 جنيه

خصم الحجز المبكر - Early Birds Discount : 2300 جنيه  * ممتد ليوم الأحد 18 اغسطس

خصم المجموعات - Groups Discount:
مجموعة من 2: 2250 جنيه / المتدرب
مجموعة من 3: 2200 جنيه / المتدرب
طرق الحجز:

مقر التدريب: 3 مكرم عبيد بجوار محجوب - مدينة نصر - القاهرة - الدور السادس - 01061725803

فودافون كاش: 01033530086

فوري/ كريدت كارد :https://goo.gl/GU64At

للاستفسار والمساعدة في الحجز: 01033530086

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

جميع الحقوق محفوظه © التسويق اليوم

تصميم الورشه