الترويج والإعلان

الدعاية – Promotion

الدعاية والترويج :

ممكن نعتبر الدعاية فى التسويق هى الجزء الأمتع على الإطلاق من وجهة نظر ناس كتير ، ده لأن الدعاية مليانة أفكار ، ولا تتوقف أبداً عن أى نقطة ، نقول فيها الدعاية هنا انتهت أو الأفكار خلصت.

الدعاية أو الترويج هى أن المنظمة تعرّف المستهلكين أن فيه منتج أو خدمة تستحق الشراء ، وبتحل مشكلتهم.

خطأ شائع جداً هو اعتقاد كتير من الأشخاص ، و حتى المسوقين أحياناً ، أن الدعاية هي أن الشركة تعمل اعلان فى جريدة أو التلفزيون وبس.

الإعلان هو أحد العناصر فى المزيج الترويجى ، لكنه مش الوحيد ، ولا حتى الأهم ، لأن ظهرت طرق وأفكار دعاية كتير فى العصر التكنولوجي الحديث أقوى ، وأقل تكلفة.

واحنا بنتكلم عن الدعاية ، لازم نتكلم عن المزيج الدعائي أو الترويجى (Promotional Mix) ، وده أهم من فكرة الدعاية لوحدها ، لأن أى شركة مهماً كانت ، ومهما كان نوع الخدمة أو المنتج اللى بتنتجه، مينفعش بأى حال من الأحوال أنها تعتمد على نوع واحد من أنواع الدعاية ، وحتى لو نجحت فى ده ، بيبقى اسمه نجاح ظاهرى ، لأنها لو كانت اعتمدت على مزيج ترويجي مظبوط كانت وصلت لعدد من العملاء أكبر ، وكانت حققت دعاية أكبر وأوسع ليها فى السوق ، وأخذت نصيب أكبر من السوق ، وأكيد مبيعاتها وعوائدها هتزيد.

نفترض أن شركة اعتمدت على عنصر من عناصر الترويج وهو تنشيط المبيعات (Sales Promotion)، وبدأت الشركة تعمل خصومات ممتازه على المنتجات ، وبتعمل سحوبات وجوايز اللى يشترى أكتر.

لقت أنها حققت مبيعات معقولة ، ورفضت تستخدم أى عنصر تانى من العناصر الترويجية، يبقى أكيد هي أخلّت بالبرنامج التسويقي المتكامل (Integrated Marketing Communications)، وفقدت فرصة من فرص السوق ، وخلّونا نقول أنها ممكن تكون كسبت فلوس ، لكن مكسبتش اسم وسمعة قوية فى السوق ، وبالتالى محتمل جداً أن الشركة دى تقع على المدى البعيد مع أى أزمة اقتصادية ، أو دخول منافس قوى.

أظن دى إجابة واضحة وصريحة على سؤال شائع عند كتير من الناس ، ليه الشركات الكبيرة بتعمل إعلانات وتكلف نفسها ملايين ، يعنى ياترى لحد دلوقتى فيه حد ميعرفش شركة ” بيبسى” ، وياترى إعلان للشركة دى ممكن يزود مبيعاتها.

الإجابة واضحة فى ظل فهم المزيج الترويجى البرنامج التسويقي المتكامل ، لأن الشركات دى عارفة كويس ايه دور كل عنصر من عناصر البرنامج وأهميته ، وعارفة كمان أنها لو كانت بدور على الربح بس والعوائد السريعة كانت معملتش إعلانات عشان متتكلفش .

لكن قيمة عنصر الإعلان هنا هو أنه بيخلق للشركات الكبيرة القيمة فى السوق ، وبتقول الشركات عن طريقه إن هى موجودة وبكل قوة ضد المنافسين ، وبتبنى اسم وسمعة وانطباع عند المستهلكين والعملاء ، صعب أنه يتمحى بسرعة بوجود منافس جديد، أو أزمة اقتصادية زى الشركة اللى ضربنا بيها المثال قبل كده.

عناصر المزيج الترويجي :

  1. الإعلان (Advertising): وده أن الشركة تدفع لوسيط عشان يعرض منتجها عنده.
  2. الإشهار والنشر(Publicity)والعلاقات العامة (Public Relations): وهو خلق علاقات واسعة مع كل الأوساط لسهولة نقل وإشهار الرسالة التسويقية فى المجتمعات المستهدفة ، بأقل التكاليف ، وأقوى تأثير، وميزة العنصر ده أنه قايم على العلاقات والمصالح المشتركة ، مش على الفلوس.
  3. البيع الشخصى (Personal Selling): وهو طريقة البيع القديمة ، اللى فيها بتقول الشركة عن طريق قوة البيع الموجودة أن عندها منتج ، ومن أشكالها ، البيع بالتليفون (Telemarketing)، ومندوبين المبيعات اللى بينزلوا للبيوت والشركات لبيع المنتج أو عرض الخدمة.
  4. تنشيط المبيعات (Sales Promotion): بعرض أشكال الحوافز المختلفة للشراء ، زى الخصومات ، والسحوبات على جوايز، والعينات المجانية.

وأضاف المسوقين عنصر مستقل للعناصر السابقة ، هو التسويق المباشر ، بالإضافة لأنواع كتيرة للدعاية جديدة ، ممكن ميبقلهاش مكان واضح فى المزيج الترويجى القديم لكنها مؤثرة جداً فى البرامج التسويقية المتكاملة ، زى التسويق الضمنى والرعاية (Sponsorship).

حسام حسان

صاحب موقع التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، وصاحب 7 كتب من ضمنهم الماركيتنج بالمصري، وماركتينج من الآخر، والبيع الصعب، مع خبرة عملية لأكتر من 10 سنين في التدريب والتسويق لشركات في مختلف المجالات داخل وخارج مصر.

مقالات ذات صلة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى