الاستراتيجية والتخطيط

استراتيجيات التسعير:

لو أنا شركة عندى كذا منتج، هيبقى عندى كذا استراتيجية ممكن اتباعها فى التسعير:

  1. تسعير خط الإنتاج : لو الشركة عندها خط إنتاج كامل ، تقدر تحط سعر مختلف لكل منتج على خط الإنتاج ، والفرق ما بين سعر المنتجات على خط الانتاج الواحد هو إشارة للفرق في الجودة ما بين المنتجات.
  2. تسعير المنتجات الاختيارية : لو الشركة عندها منتج ممكن يتباع معاه منتجات تانية زى تكملة ، أو “اكسسورى” ، ومثال على النوع ده من المنتجات ، عربية ليها سعر من غير أى كماليات ، هيزيد سعرها كل ما نزود الامكانيات اللى فيها ، فالعربية اللى من غير اى كماليات ليها سعر ، والعربية اللى معاها تكييف وباور وسنتر لوك بيزيد سعرها.
  3. تسعير المنتجات اللازمة لتشغيل المنتج الأساسى : في شركات قايمة على فكرة ان عندها منتج مينفعش يشتغل من غير منتج تانى ، فى الحالة دى الشركة بتقلل سعر المنتج الرئيسي وتزود من سعر المنتج التكميلى اللازم عشان المنتج الرئيسي يشتغل. مثال على كده ، شركة (HP) بتنزل الطابعة بأسعار قليلة نسبياً ، مع رفع سعر الحبر اللى لازم عشان الطابعة تشتغل.
  4. تسعير المنتجات العالقة : ساعات بيبقى فيه منتجات عالقة مع المنتج الرئيسى ، أغلب الشركات والمنظمات بتشوف ان المنتج ده عديم الفائدة وبتتخلص منه ، وطبعاً فى أغلب الأوقات بيحصل الكلام ده بشكل مكلف على الشركة نفسها ومكلف على البيئة والمجتمع. الحل بقى عند الشركات الواعية الكبيرة أنها بتتخلص من المنتجات العالقة بطريقة أذكى ، وبتحقق من وراه ربح كمان. الشركات دى بتسعر المنتج بأقل الأسعار وتبيعه للشركات والجهات اللى ممكن تستفيد منه ، وأوضح مثال للموضوع ده ، هو أن حدائق الحيوان بدل أنها تتخلص من روث الحيوانات بشكل يؤذي البيئة ، بتاخد المنتج وبتبيعه كسماد للمزارعين بأقل الأسعار.
  5. تسعير المنتجات القابلة للتشكيل في مجموعات متجانسة أو على شكل “باقة” من المنتجات : فى شركات عندها مجموعات وتشكيلات من المنتجات، وأشهر الشركات والمنظمات دى ممكن نقول المطاعم ، اللى بتعمل عروض لمجموعة من المنتجات دى ، بسعر مناسب أو أقل من سعر كل منتج على حدة ، ودى زى كلمة “الكومبو” الشهيرة اللى بنسمعها فى محلات الأكل الشهيرة زي (ماكدونالدز) ، وطبعاً بيدخل فى النوع ده من التسعير الايحاء الى حد ما لما نعرف ان مش شرط سعر تجميعة المنتجات بيبقى مناسب أو أقل من سعر كل منتج على حدة.

حسام حسان

صاحب موقع التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، وصاحب 7 كتب من ضمنهم الماركيتنج بالمصري، وماركتينج من الآخر، والبيع الصعب، مع خبرة عملية لأكتر من 10 سنين في التدريب والتسويق لشركات في مختلف المجالات داخل وخارج مصر.

مقالات ذات صلة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى