التسويق الرقمي

التسويق بالبريد الإلكترونى – E-mail Marketing – 2

عيوب التسويق بالبريد الالكترونى :

أهم وأخطر عيب فى التسويق بالبريد الالكترونى، هو الإيميلات غير المرغوبة (Spam)، واللى عملت نقلة كبيرة فى النوع ده من التسويق ، ودفعت بالجهات القانونية أنها تنزّل قوانين تنظم وتحدد بشكل كبير التسويق بالبريد الالكترونى ، بشكل صعّب المهمة جداً على كتير من الشركات أنها تبعت نفس حجم وعدد الإيميلات الإلكترونية اللى كان بتبعتها قبل ما تحصل التطورات دى .

no spam

بدأت المشكلة لمّا كانت شركات بتدّعى أنها واخدة شكل قانونى تبعت رسايل كتير جداً وبدون حساب من أى حد ، بداعى أن عندها منتج أو خدمة مميزة، وفى النهاية بيكتشف العميل زيف ونصب الشركات دى .

كمان مكنش مقبول بالنسبة لمستخدم البريد الالكترونى ، أنه يستقبل العدد الضخم جداً ده من الرسائل الالكترونية يومياً ، حتى مع افتراض أن الشركات اللى بترسل شركات معروفة ومعها شكل رسمى وقانونى.

غير القوانين اللى ظهرت بتحدد وتنظم الرسايل المبعوتة من الشركات ، طورت شركات البرمجة نظم حماية وتصفية للرسائل (Spam Filters)، لدرجة أن فيه شركات طورت برامج بتفهم أى رسالة فيها أى محتوى إعلاني على أنها رسالة غير مرغوب فيها ، وبتحذفها أو بتحطها فى الرسائل العالقة أو الغير مرغوبة(Junk Mails).

طب الحل ايه ؟

استسلمت الشركات للأمر الواقع ، ولأنه صعب تفضل تبعت الشركات رسايل إلكترونية غير واضحة الهدف أو العملاء ، بدأت تستخدم نظام التسويق والإعلان عن طريق البريد الالكترونى ، ولكن المرة دى بالاختيار أو برغبة العميل (Opt-in email Advertising)، وأشهر مثال على كده أن المستهلك بيشترى منتج للشركة .

فتسأله الشركة لو حابب تبعتله على البريد الشخصي الإلكترونى رسالة بكل أخبار ومنتجات الشركة ، وعروضها وأسعارها ، وفى حال الموافقة بيحصل الإرسال ده برغبة الطرفين ، وبكده تفضل الشركة محافظة على العلاقات مع العميل ، وبتزيد درجة ولائه للشركة والمنتج.

وعلى الرغم من نظام التسويق عن طريق البريد الإلكترونى برغبة واختيار العملاء .

إلا أنه فيه كتير من الشركات لسة مصممة على النظام القديم ، وإرسال باستمرار إعلاناتها بالبريد الالكترونى مرة عن طريق برامج معينة مبتشفهاش برامج الحماية والتصفية ، وأحياناً بإرسال الرسالة بشكل يبدو أنها غير محتويه على أى مواد دعائية ، وبأشكال تانية كتير ، لكن مع العلم أن اللى بيقع من الشركات دى فى ايد الجهات القانونية ، بيدفع غرامات أضعاف اللى بيربحه عن طريق برنامجه التسويقي الغير قانوني.

حسام حسان

صاحب موقع التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، وصاحب 7 كتب من ضمنهم الماركيتنج بالمصري، وماركتينج من الآخر، والبيع الصعب، مع خبرة عملية لأكتر من 10 سنين في التدريب والتسويق لشركات في مختلف المجالات داخل وخارج مصر.

مقالات ذات صلة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى