التسويق الرقمي

التسويق بالبريد الإلكترونى – 1 – E-mail Marketing

التسويق عن طريق البريد الالكترونى:

طريقة جديدة في التسويق كانت ناتج صريح لفكرة التسويق المباشر(Direct Marketing)، واللى هو هدفه تقليل التكلفة على الشركات بالتخلص من مصاريف كتيرة جداً من أهمها مصاريف قنوات التوزيع.

كان هدفه كمان تقليل الوقت اللازم لبيع المنتج أو تقديم الخدمة ، و تقليل فى نفس الوقت المجهود المبذول لقنوات التوزيع ورجال المبيعات اللى بيشكلوا وسيط للشركة عشان نقل المنتج إلى يد العميل.

الأهم من ده كله ، أن التسويق المباشر ، واللى التسويق عن طريق البريد الالكترونى جزء منه ، بيهتم بفكرة توطيد العلاقة مع العميل ، وخلق عميل عنده درجة ولاء عالية جداً للمنتج ، فى زمن أصبح عميلى النهاردة ، هو عميل للمنافسين بكرة ، وأصبحت فكرة الولاء مش حاجة اختيارية بقدر ما إنها حاجة ضرورية جداً من أجل الحصول على عميل مدى الحياة ، اللى اتكلمنا عنه قبل كده.

نقدر نطلق مصطلح التسويق عن طريق البريد الالكترونى على أى بريد إلكتروني مرسل لأي شريحة من العملاء ، ولكن فى عالم التسويق النهاردة ، النوع ده فى التسويق بيهتم بأشكال واضحة ومحددة ، مثال عليها :

لمّا ابعت بريد إلكتروني (إيميل) يكون هدفه الأساسى هو تقوية العلاقة مع العميل ومتابعة درجة قبوله للمنتج أو الخدمة.

– لمّا ابعت بريد الكترونى هدفه انى اقنع عميل محتمل (عميل بيستخدم منتج منافس) أنه يتحول للمنتج أو الخدمة بتاعت شركتى.

– لمّا أضيف مواد اعلانية ودعائية لمنتجى داخل بريد إلكتروني مرسل من شركة تانية لعملائها.

مزايا التسويق بالبريد الالكترونى :

صعب جداً نحصر المزايا للنوع ده من التسويق ، وعموماً هو مزاياه هي نفس مزايا فكرة التسويق المباشر، وممكن نقول كمان أن من أهم مزايا التسويق عن طريق البريد الالكترونى :

–  أقدر أوزع قدر كبير جداً من المعلومات لشريحة كبيرة من العملاء الحاليين أو المحتملين ، وده بتكلفة بسيطة جداً أو معدومة.

– بالنسبة لوسائط الدعاية والاعلان الأخرى ، ممكن نعتبر الوسيط ده أقلهم تكلفة.

– وقت وصول الرسالة التسويقية قصير جداً ، فتخيل أنى بكوّن رسالتى التسويقية وببعتها حالاً على البريد الالكترونى لأحد العملاء ، فمنطقى أنها توصل في نفس اللحظة اللى انا بعتها فيها.

– سهل أن المسوّق يعرف مستوى الرسالة أو المنتج عموماً ، لأن هيكون فيه رد فعل من المستقبِل ، فممكن مستقبل الرسالة ميعجبوش المنتج فيستخدم طريقة منع ظهور الرسالة دي مجدداً أو عدم الاشتراك (Unsubscribe requests) ، أو بالعكس ممكن يعجبه المنتج جداً فيعمل طلب اشتراك (Subscribe requests)، أو يبعت رسالة يطلب فيها المنتج أو الخدمة ، أو ممكن ميعملش حاجة خالص وساعتها يبقى العميل ده بلاش منه.

– فى ميزة للمعلن أو المسوّق بالشكل ده أنه هو اللى بيدفع بالرسالة للعميل ، مش العكس زى المواقع ، واللى فيها المعلن بيحُط إعلانه على الموقع ويستنى الراجل العميل لمّا يحنّ عليه ويدخل الموقع واحتمال يشوف الإعلان أو مايشفوش.

– ممكن نعتبر أن التسويق بالطريقة دى فعال جداً ، لأن ببساطة أصبح دلوقتى الفرد العادى ، اللى هو مش مثقف ولا هو رجل أعمال،مش شرط يفتح التلفزيون أو الراديو أو يقرأ الصحف يومياً ، لكن بالنسبة له شرط جداً أنه يفتح الإيميل بتاعه يومياً ، خصوصاً فى الدول المتقدمة.

– كمان التسويق ده بيخدم نوع تانى من انواع التسويق الحديثة ، واللى هو التسويق الفيروسى (Viral Marketing)أو التسويق بلفت الانتباه (Buzz Marketing)، واللى هما شكلين من أشكال التسويق بالمديح (Word-of-Mouth Marketing) عن طريق إرسال البريد ده من العميل المستهدف ، فى حالة إعجابه بمحتواه ، أصدقائه أو زملائه فى العمل أو أقاربه.

– النوع ده من التسويق بيخلص الشركة من الورق وإهداره ، ويدخّل الشركة فى نطاق التسويق النظيف أو البيئى (Green Marketing).

حسام حسان

صاحب موقع التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، وصاحب 7 كتب من ضمنهم الماركيتنج بالمصري، وماركتينج من الآخر، والبيع الصعب، مع خبرة عملية لأكتر من 10 سنين في التدريب والتسويق لشركات في مختلف المجالات داخل وخارج مصر.

مقالات ذات صلة

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى