التسويق بالبريد الإلكترونى - 1 - E-mail Marketing

2

التسويق عن طريق البريد الالكترونى:
طريقة جديدة فى التسويق كانت ناتج صريح لفكرة التسويق المباشر(Direct Marketing)، واللى هو هدفه تقليل التلكفة على الشركات بالتخلص من مصاريف كتيرة جداً من أهمها مصاريف قنوات التوزيع.
كان هدفه كمان تقليل الوقت اللازم لبيع المنتج أو تقديم الخدمة ، و تقليل فى نفس الوقت المجهود المبذول لقنوات التوزيع ورجال المبيعات اللى بيشكلوا وسيط للشركة عشان نقل المنتج إلى يد العميل.
الأهم من ده كله ، أن التسويق المباشر ، واللى التسويق عن طريق البريد الالكترونى جزء منه ، بيهتم بفكرة توطيد العلاقة مع العميل ، وخلق عميل عنده درجة ولاء عالية جداً للمنتج ، فى زمن أصبح عميلى النهاردة ، هو عميل للمنافسين بكرة ، وأصبحت فكرة الولاء مش حاجة اختيارية بقدر ما إنها حاجة ضرورية جداً من أجل الحصول على عميل مدى الحياة ، اللى اتكلمنا عنه قبل كده.
نقدر نطلق مصطلح التسويق عن طريق البريد الالكترونى على أى بريد الكترونى مرسل لأى شريحة من العملاء ، ولكن فى عالم التسويق النهاردة ، النوع ده فى التسويق بيهتم بأشكال واضحة ومحددة ، مثال عليها :
- لمّا ابعت بريد الكترونى (إيميل) يكون هدفه الأساسى هو تقوية العلاقة مع العميل ومتابعة درجة قبوله للمنتج أو الخدمة.
- لمّا ابعت بريد الكترونى هدفه انى اقنع عميل محتمل (عميل بيستخدم منتج منافس) أنه يتحول للمنتج أو الخدمة بتاعت شركتى.
- لمّا أضيف مواد اعلانية ودعائية لمنتجى داخل بريد الكترونى مرسل من شركة تانية لعملائها.

مزايا التسويق بالبريد الالكترونى :
صعب جداً نحصر المزايا للنوع ده من التسويق ، وعموماً هو مزاياه هى نفس مزايا فكرة التسويق المباشر، وممكن نقول كمان أن من أهم مزايا التسويق عن طريق البريد الالكترونى :
- أقدر أوزع قدر كبير جداً من المعلومات لشريحة كبيرة من العملاء الحاليين أو المحتملين ، وده بتكلفة بسيطة جداً أو معدومة.
- بالنسبة لوسائط الدعاية والاعلان الأخرى ، ممكن نعتبر الوسيط ده أقلهم تكلفة.
- وقت وصول الرسالة التسويقية قصير جداً ، فتخيل أنى بكوّن رسالتى التسويقية وببعتها حالاً على البريد الالكترونى لأحد العملاء ، فمنطقى أنها توصل فى نفس اللحظة اللى أنا بعتها فيها.
- سهل أن المسوّق يعرف مستوى الرسالة أو المنتج عموماً ، لأن هيكون فيه رد فعل من المستقبِل ، فممكن مستقبل الرسالة ميعجبوش المنتج فيستخدم طريقة منع ظهور الرسالة دى مجدداً أو عدم الاشتراك (Unsubscribe requests) ، أو بالعكس ممكن يعجبه المنتج جداً فيعمل طلب اشتراك (Subscribe requests)، أو يبعت رسالة يطلب فيها المنتج أو الخدمة ، أو ممكن ميعملش حاجة خالص وساعتها يبقى العميل ده بلاش منه.
- فى ميزة للمعلن أو المسوّق بالشكل ده أنه هو اللى بيدفع بالرسالة للعميل ، مش العكس زى المواقع ، واللى فيها المعلن بيحُط إعلانه على الموقع ويستنى الراجل العميل لمّا يحنّ عليه ويدخل الموقع واحتمال يشوف الاعلان أو مايشفوش.
- ممكن نعتبر أن التسويق بالطريقة دى فعال جداً ، لأن ببساطة أصبح دلوقتى الفرد العادى ، اللى هو مش مثقف ولا هو رجل أعمال،مش شرط يفتح التلفزيون أو الراديو أو يقرا الصحف يومياً ، لكن بالنسبة له شرط جداً أنه يفتح الإيميل بتاعه يومياً ، خصوصاً فى الدول المتقدمة.
- كمان التسويق ده بيخدم نوع تانى من أنواع التسويق الحديثة ، واللى هو التسويق الفيروسى (Viral Marketing)أو التسويق بلفت الانتباه (Buzz Marketing)، واللى هما شكلين من أشكال التسويق بالمديح (Word-of-Mouth Marketing) عن طريق ارسال البريد ده من العميل المستهدف ، فى حالة إعجابه بمحتواه ، لأصدقائه أو زملائه فى العمل أو أقاربه.
- النوع ده من التسويق بيخلص الشركة من الورق وإهداره ، ويدخّل الشركة فى نطاق التسويق النظيف أو البيئى (Green Marketing).

التعليقات

  1. مدونة مميزة ... اتمنى عرض المزيد من الاخبار والموضوعات

    EMaketing
    سيو
    NLp

    ردحذف

جميع الحقوق محفوظه © التسويق اليوم

تصميم الورشه