الاستراتيجية والتخطيط

العلاقات مع العميل- 3:

فى الدخول أكثر في العلاقات مع العملاء ، هنلاقى شركات فى الاتجاهين ، اتجاه بيقول أن كل عميل هو كنز للشركة ، وهو منجم الدهب اللى هيضيع من الشركة لو ضاع العميل، وده بقى هو الاتجاه اللى بتتبناه الشركات اللى عندها عدد من العملاء قليل مع هامش ربح عالي جداً .

طب مثال على كده ، الشركات اللى بتبيع سيارات “متفصلة” عشان عملاء معينين فى العالم كله ، وفى الحالة دى الشركة بتعمل شراكة كاملة مع العميل ، وهى دى بقى الشركات اللى رافعة الشعار الشهير “العميل دائماً على حق” ، وبينفذوا للعميل كل طلباته .

من الأشكال المألوفة اللى بتتبعها الشركات عشان تحافظ على كنزها ، أو عميلها بمعنى أصح ، أنها بتعمل حفلات ترفيهية، وتقدم جوايز بسحوبات أو من غير ، ممكن بتعمل دعوات العشاء الشهيرة ، والاحتفالات المختلفة ، وغيرها من الأساليب اللى بتبنى علاقة متينة مع العميل ، و بتخليه عضو مميز فى عائلة الشركة الكبير، وعلى الرغم من التكلفة العالية ، بس الربح اللى جاى من ورا العميل أكبر بكتير من التكلفة.

نروح بقى للشركات اللى عندها ملايين العملاء حول العالم ، ومستحيل تعمل حفلة أو تدى جايزة لكل عميل ، لأن ده طبعا “خراب ديار” ، لكنها بتعمل استراتيجية ، وبرنامج كامل عشان تحافظ على عملائها وتسعدهم بكل الطرق ، وتبني علاقات قوية معاهم ، وبتركز على “نقط التلاقى أو الاحتكاك مع العميل” –(Customer Touch-points)، وبتحاول ترفع من قدرات وتدريبات الموظفين عند النقط دى ، كمان بتستثمر “بضمير” فى مجال خدمة العملاء.

حسام حسان

صاحب موقع التسويق اليوم وشركة فيركسام للتسويق، وصاحب 7 كتب من ضمنهم الماركيتنج بالمصري، وماركتينج من الآخر، والبيع الصعب، مع خبرة عملية لأكتر من 10 سنين في التدريب والتسويق لشركات في مختلف المجالات داخل وخارج مصر.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى